宗座通諭


通諭,是指教宗對全世界天主教徒所下達的教導信件,內容為宣揚教義與道德。通常作長篇,主文為拉丁文,在發布的同時,也會有其他重要語言的譯文。文章開頭的兩個拉丁字,為通諭的正式名稱。


An encyclical is a papal document concerning Catholic doctrine and moral teachings sent by the Pope addressed to all Catholics. Papal encyclicals usually take the form of a papal brief. They are usually written in Latin and announced together with the availability of translated versions in major languages. The title of the encyclical is usually taken from its incipit (first few words in Latin).


教宗方濟各通諭網站連結 / Link to the website of encyclicals from Pope Francis





10
2020

通諭《眾位弟兄》/ Encyclical "Fratelli tutti"

通諭《眾位弟兄》/ Encyclical "Fratelli tutti"

通諭《眾位弟兄 - 論兄弟情誼與⼈際友愛》於2020年10月3日發表,是教宗方濟各任內的第三道通諭。教宗稱這為“社會通諭”,標題取自亞西西聖方濟各的《勸誡》,旨在促進全世界對手足之情和社會友情的渴望。

05
2015

通諭《願祢受讚頌》/ Encyclical "Laudato Si'"

通諭《願祢受讚頌》/ Encyclical "Laudato Si'"

《願祢受讚頌 - 論愛惜我們的共同家園》於2015年5月24日發表,是教宗方濟各任內的第二道通諭。主題為生態問題,呼籲各方進行積極對話,共同採取迅速且一致的行動,以對抗環境退化與氣候變化。

06
2013

通諭《信德之光》/ Encyclical "Lumen Fidei"

通諭《信德之光》/ Encyclical "Lumen Fidei"

《信德之光》於2013年6月29日發表,是教宗方濟各任內的首道通諭。通諭的目的首先是重新認識信德的光能夠照耀全人類這一特性;其次加固人對信仰所敞開的廣泛視野的認識,從而宣認信仰的一致性和完整性。


回最頂